Terug naar de homepage
Magazine
  Intro ►
  Lid worden
  Previews ►
    KOI 141
    KOI 140
    KOI 139
    KOI 138
    KOI 137
    KOI 136
    KOI 135
    KOI 134
    KOI 132
    KOI 131
    KOI 130 (2)
    KOI 130
    KOI 129
    KOI 128
    KOI 127
    KOI 126
    KOI 125
    KOI 124
    KOI 123
    KOI 122
    KOI 121
    KOI 120
    KOI 119
    KOI 118
    KOI 117
    KOI 116
    KOI 115
    KOI 114
    KOI 113
    KOI 112
    KOI 111
    KOI 110
    KOI 109
    KOI 108
    KOI 107
    KOI 106
    KOI 105
    KOI 104
    KOI 103
    KOI 102
    KOI 101
    KOI 100
    KOI 99
    KOI 98
    KOI 97
    KOI 96
    KOI 95
    KOI 94
    KOI 93
    KOI 92
    KOI 91
    KOI 90
    KOI 89
    KOI 88
    KOI 87
    KOI 86
    KOI 85
    KOI 84
    KOI 83
    KOI 82
    KOI 81
    KOI 80
    KOI 79
    KOI 78
    KOI 77
    KOI 76
    KOI 75
    KOI 74
    KOI 73
    KOI 72
    KOI 71
    KOI 70
    KOI 69
    KOI 67
    KOI 66
    KOI 65
    KOI 64
    KOI 63
    KOI 62
    KOI 53
    KOI 52
    KOI 51
    KOI 50
  Artikelen ►














KOI 100
“Doe eens normaal!” “Doe zelf eens normaal, tjongejonge!” Zo ging ongeveer de discussie toen we als redactieteam stonden voor de vervaardiging van KOI 100. Het ene idee was nog gekker (lees duurder, lees meer werk, lees ogenschijnlijk onhaalbaarder) dan het andere. Het belachelijke van de situatie is, dat we alle doelstellingen en alle ideeën hebben gehaald en zelfs meer dan dat… KOI 100 is een productie geworden, die we zelfs in onze stoutste dromen niet dachten waar te kunnen maken. We zijn enorm trots op het behaalde eindresultaat, dat het begrip magazine ver overstijgt. Wij gaan u namelijk een boek leveren. Jawel, inclusief harde kaft met schitterende opdruk, 250 pagina’s dik en voorzien van een magnifieke DVD. Dit alles tot in de puntjes uitgewerkt en zonder een dubbeltje op kwaliteit te besparen.

Onze dank gaat dan ook uit naar iedereen die hier een bijdrage aan heeft geleverd. In de eerste plaats Johan Leurs, die het blad voor ons opmaakt en die kosten nog moeite heeft gespaard om van KOI 100 een meesterwerk te maken. Hij schonk ons maar liefst 48 pagina’s extra en een harde kaft. Verder het redactieteam en de overige auteurs, die KOI 100 van een waanzinnige inhoud wisten te voorzien. De eindredactie moet zeker ook geroemd worden voor het corrigeer- en vertaalwerk. Ook de rest van het bestuur mag niet ongenoemd blijven vanwege het vertrouwen dat ze hebben geschonken aan deze monsterproductie. Zowel financieel (wij als N.V.N. hebben de reguliere uitgave ook nog eens met 64 pagina’s uitgebreid) als inhoudelijk (zoeken van extra sponsoren, speciale manier van verpakken en verzenden) hebben ze een fantastische bijdrage geleverd. Daarnaast natuurlijk ook onze adverteerders, die dit project massaal hebben gesteund door hun advertentie eenmalig te upgraden naar een groter formaat en daar flink voor in de buidel moesten tasten. De meeste dank gaat echter naar u, als lezer van KOI magazine en trouw lid van onze vereniging. Wij hebben dit boek vooral gemaakt om u daarmee in het zonnetje te zetten.

De thema’s van deze KOI zijn “pioniers”, “feest” en het getal “100”. Deze drie items vormen de rode draad in dit boek en zult u dus veelvuldig terug zien komen. We hebben geprobeerd om artikelen te plaatsen met een blijvende waarde, zodat u nog vaak in dit boek zult terugbladeren. We dromen ervan dat het een waar collectors item wordt.

Joop van Tol blikt terug naar de prille beginjaren van de Nishikigoi Vereniging Nederland en dook in de archieven om u een beeld te geven van het ontstaan van onze vereniging. Via lidnummer één, tevens eerste voorzitter en enkele goed bewaarde archieven van leden van het eerste uur, heeft hij geprobeerd de belangrijkste gebeurtenissen in chronologische volgorde weer te geven. Het artikel is doorspekt met documenten “uit de oude doos”.

Johan Leurs ging op bezoek bij de trotse winnaar van de Grand Champion titel op de 19e Holland Koi Show, Johny Lievens. Het is natuurlijk razend interessant om te zien hoe een hobbyist, die de hoogste eer op een show weet te behalen, zijn vissen huisvest en klaarmaakt voor een show. Johny blijkt, naast natuurlijk een vijver die de optimale condities schept voor kampioenen, te beschikken over een prachtige tuin.

Peter Waddington, misschien wel de meest bekende pionier die koi haar bekendheid gaf in Europa, dook in zijn Japan verleden dat teruggaat tot de beginjaren ’80. Hij vertelt op humoristische, maar zeer informatieve wijze hoe hij heeft moeten worstelen met een totaal andere cultuur, om uiteindelijk als een gevierd man uit de strijd te komen door in de gouden tijd massaal koi te gaan importeren naar Engeland en de rest van Europa.

Geboorte Johny Lievens
Peter Waddington

Johan Leurs interviewt een andere pionier, namelijk Rob van den Ende, de man achter Aqua Distri en vele andere bedrijven. Rob trof begin jaren ’90, nadat hij al ervaring had met het verschepen van koi uit Israël, een in zijn ogen complete chaos aan in Japan. Kwekers waren ongestructureerd bezig, hadden geen benul van het vervoeren van koi over grote afstanden en waren al helemaal niet van plan om aangekochte koi nog even te huisvesten nadat ze verkocht waren, in afwachting van het vervoer. Aan Rob de schone taak om orde in die chaos te brengen.

Ook Martin Symonds blikt voor ons maar liefst 30 jaar terug. Al vanaf 1982 koop hij koi in uit Japan. Mocht u recent het geluk hebben gehad om Niigata te bezoeken, dan zult u zich geen voorstelling kunnen maken over de situatie van voor de snelle treinen, goede wegen en rechtstreekse vluchten waar deze pionier mee te kampen heeft gehad. Een taalbarrière van (letterlijk) hier tot Tokyo, kwekers (vaak eenvoudige, voormalige rijstboeren)  die alleen iets wisten over het kweken van koi, maar nog nooit handel hadden gedreven met buitenlanders enzovoort. Het is een wonder dat er ooit koi uit Japan bij ons in Nederland terecht zijn gekomen.

We krijgen de nodige felicitaties uit diverse landen waaronder Engeland en Zuid Afrika, waarmee we warme banden onderhouden. Mike Harvey uit Zuid Afrika blikt terug op zijn zoete herinneringen aan de Holland Koi Show (HKS), welke hij heeft zien uitgroeien tot de grootste koishow ter wereld. Bernie Woollands, al present op de HKS sinds 1998, vertelt hoe hij met de club in aanraking is gekomen om hem vervolgens nooit meer los te laten.



Rob van den Ende
30 jaar
Bernie Woollands
Bram Rohaan start een serie over de 100 meest begeerde koivariëteiten. In deze uitgave zullen er alvast 34 de revue passeren. Hoewel de meeste variëteiten bij de hobbyisten wel een belletje doen rinkelen is het interessante aan dit artikel, dat het beschrijft wat de naam betekent, hoe deze is ontstaan en door welke kweker de variëteit het levenslicht heeft gezien. Een prachtig naslagwerk.

Johan Leurs gaat op bezoek bij de vijver van Thorsten Nagelsky, een Duitser die enkele grote prijzen wist te pakken op de 19e Holland Koi Show. Deze succesvolle oud ijzer handelaar heeft een ware passie voor koi, hetgeen blijkt uit zijn indrukwekkende vijver met een al even indrukwekkende populatie vissen.

Joop van Tol bezoekt een unieke vijver. De titel van het bijbehorende artikel luidt “De Glazen Kooi”, vanwege het feit dat eigenaar Ton het briljante idee heeft gehad, om een vijver om zijn terras te bouwen, en wel dusdanig verzonken, dat je letterlijk in de vijver zit. Je waant je in een enorm aquarium als je bij hem in het terras zit en door de 12 ramen rondom het terras de vijver in kunt kijken. Een werkelijk uniek project, dat tot in de finesse is uitgevoerd.


Thorsten Nagelsky De Glazen Kooi
Johan Leurs bezocht de Nogyosai in Ojiya. Eén van de belangrijkste koishows in Japan. Hier laten de kwekers uit Niigata, onder het oog van de internationale pers, de beste vissen zien zie ze dat jaar hebben (op)gekweekt. Het is een prestigestrijd. Het goed presteren op deze show is bijna een garantie voor goede klandizie in dat jaar. Nogami ging dit jaar met een super Kohaku met de hoogste eer aan de haal, de Grand Champion titel werd net voor de neus van Dainichi weggekaapt.

Ruud Besems geeft aan KOI 100 een feestelijk tintje, door te beschrijven hoe er in Japan (traditioneel dan wel modern) getrouwd wordt. Een artikel dat vergezeld gaat van prachtige foto’s, waarvan er één de cover van KOI 100 siert. Mooie plaatjes is één van de beroemdste Japanse tuinen, gelegen in Okayama  in het Zuiden van Japan.

Joop van Tol beschrijft in KOI 100 wederom drie koifarms in zijn KoiBijbel reeks. Achtereenvolgens komen Yagenji, Marusei (beter bekend onder de naam Hirasawa) en Maruhiru aan bod. Bij Yagenji wordt dieper ingegaan op de farm, terwijl het stuk over Marusei vergezeld gaat van prachtige plaatjes van de geheime vijvers waarin honderden jumbokoi hun rondjes zwemmen.



Nogyosai show
Bruiloft Koi Bijbels - Marusei
Harold Bachmann maakte voor ons magnifieke foto’s van Ikeage (het oogsten van mudponds) bij diverse kwekers. In dit artikel zeggen de plaatjes meer dan woorden. Laat u betoveren door de mystiek die nog altijd hangt om het oogsten van de door ons zo aanbeden koi. De spanning is zichtbaar af te lezen van de gezichten van de kwekers. Zou de vis zich goed ontwikkeld hebben? Zijn alle uitgezette vissen nog in leven? Spannende tijden voor de kwekers en de toeschouwers.

Naast de Ikeage-foto’s van Harold hebben we nog twee Ikeage artikelen met een verhaal. Paul Ashton neemt ons mee op Ikeage bij Yamatoya, een Kohaku kweker uit het Zuiden van Japan en Johan Leurs brengt ons de Harvest van Hajiro bij Hosokai. Mocht u ooit Japan aandoen, probeer dan eens bij een dergelijk spektakel aanwezig te zijn. Het zal u, als liefhebber, voor altijd bijblijven.

Gert-Jan en Anita schrijven een artikel in het kader van de automatisering, genaamd iKOI. Ze beschrijven de recentelijk op de N.V.N. website geplaatste programma’s die u het leven vergemakkelijken en een klein stukje leuker maakt. Allerlei berekeningen over inhoudsbepaling, dosering, leidingweerstand, omrekenfactoren enzovoort passeren de revue, maar ook qua ontspanning is er veel te beleven. Puzzels, quizen enzovoort.


Hajiro iKOI
Martin Kammerer gaat in het artikel Kashira Mawari op zoek naar de beste koi. Hij bewijst dat het selecteren van de beste koi niet alleen een kwestie is van een goed “koi-oog”, maar dat hier ook de wet van de grote aantallen geldt. Het zal bij u wellicht als een schock overkomen, wanneer u beseft hoeveel verkoopbare vissen er uiteindelijk overblijven uit één kweek.

Ruud Besems bereidt in het kader van deze jubileumuitgave een aantal feestelijke gerechten om zo de sfeer rond dit nummer verder te verhogen. Bruidstaarten, Dorayaki, Mochi en Tempura volgen elkaar in hoog tempo op. Daphne verraste de redactie met een heuse koitaart, helaas wel alleen een virtuele.

Ad Jacobs vraagt zich af hoe de situatie er voor de N.V.N. in het algemeen en voor de Koi Vijver Adviesdienst (K.V.A.) in het bijzonder eruit ziet wanneer KOI 200 het levenslicht zou zien. In een ludiek verhaal probeert hij zich hiervan een voorstelling te maken. Ook Wouter Zandbergen heeft het één en ander over de door vrijwilligers gedragen Koi Vijver Adviesdienst te melden.


Kashira Mawari Koitaart KOI 200
Tiebo Jacobs gaat in zijn serie Nishikigoi Lexicon dieper in op het begrip Nishikigoidaki. Een moeilijke term voor het met de blote handen “handelen” van een koi. Een verhaal vol tradities en technieken over hoe je het beste een koi kunt verplaatsen.

Fred Besseling toont zijn creativiteit door in het zelfbouwhoekje te demonstreren hoe je een leuke bamboe waterloop kunt maken, naar Japans voorbeeld, voor maar een habbekrats aan materiaal.

Joop van Tol introduceert de nieuwe achtdaagse cursus “Koi University”. Een cursus die alle aspecten van het succesvol houden van koi de revue laat passeren. De cursus bleek in één week volgeboekt!



Nishikigoidaki Bamboe waterloop
Koi University
Naast mooie verhalen en prachtige plaatjes vindt u ook een geweldige DVD in de verpakking. Mark Gardner laat ons meegenieten van enkele bijzondere Ikeage (koi-oogsten) en vertoont sfeerbeelden van de 19e Holland Koi Show die plaatsvond in augustus 2011.

KOI 100, een unieke uitgave van Nishikigoi Vereniging Nederland.

Veel lees- en kijkplezier,

De Redactie.